Week 2 in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Joyce Versteeg - WaarBenJij.nu Week 2 in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Joyce Versteeg - WaarBenJij.nu

Week 2 in Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Joyce

11 December 2016 | Swaziland, Mbabane

In onze tweede week hebben we het reizen met de combi helemaal uitgevonden. De combi is het soort openbaar vervoer wat ze hier gebruiken. Het zijn witte busjes met ongeveer 15 zitplaatsen, maar soms gaan er wel veel meer mensen het busje in dan dat er zitplaatsen zijn, proppen dus. Erg leuk om te zien, maar minder leuk om ertussenin te zitten. Het voordeel van dit open vervoer is wel dat het ontzettend goedkoop is. Je betaalt 6 rand (omgerekend 41 eurocent) om van de backpackerslodge naar het winkelcentrum te rijden. Je hoeft maar langs de weg te staan en binnen no-time komt er een combi om je op te pikken. De combi’s hebben hier geen vaste tijden, want het is niet geregeld vanuit een bedrijf of organisatie zoals in Nederland. Hier kan iedereen met zo’n busje voor zichzelf beginnen.

De rest van de week hebben we veel van dezelfde soort projecten gedaan als in de eerste week, zoals bouwen, lesgeven en homeworkclub.

Maandag deden we wel iets anders. De hele dag stond in het teken van onze reis naar Mozambique. Eerst werden we naar een plek gebracht waar we ons visum moesten regelen om het land in te komen. In Mozambique zijn ze daar wat moeilijker in dan bij veel andere landen. Het verkrijgen van het visum verliep niet heel soepel. Eerst werd ons gevraagd of we allemaal een pasfoto bij ons hadden. Niemand had ons dat verteld, dus we hadden allemaal geen pasfoto. Vervolgens zijn we naar een voor mij onbekende plek gereden, waar in een zijstraatje een winkeltje zat waar je pasfoto’s kon laten maken. Om de foto te maken werden we naar buiten gebracht en moesten we voor een betonnen muur staan. Het was een erg grappig gezicht, om zo pasfoto’s te maken op de Afrikaanse manier.

De rest van de dag hebben we een presentatie gehad over Mozambique. Hierin werd uitgelegd wat we allemaal mee moesten nemen, waar we op moesten letten, en wat de regels waren. Op de foto’s van de presentatie te zien is het een prachtige bestemming en ik kijk er heel erg naar uit. Cecilia, de oudere vrouw uit Engeland blijft in Swaziland, zij heeft zich hiervoor niet ingeschreven. Wel gaat er een nieuw iemand mee naar Mozambique, genaamd Pleuni. Pleuni komt ook uit Nederland en is 22 jaar oud.

Pleuni blijft het weekend ook slapen bij ons in de Lidwala Lodge. Vrijdagavond zijn we ook met haar en de groep naar een feest gegaan. Daar hebben we het erg gezellig gehad. Zaterdagavond hebben we met zijn allen, inclusief Cecilia bij Malandela’s gegeten. Dat is een erg goed restaurant. Dit was ons ‘afscheidsetentje’. Zondag vertrekken we namelijk om 6 uur s ’ochtends naar Mozambique, en als we terugkomen, zal Lieke de ochtend daarna al weer naar huis gaan. De anderen gaan die dag daarna naar huis. Alleen Cecilia blijft nog een week langer, net als ik. Het zal dan dus wel een stuk stiller zijn…

• 12 December 2016 - 06:53

Peter Van Schuppen:

Lieve Joyce,

's morgens ga ik vroeg uit de veren, om te kijken of er nieuws van je is. De foto's met de kids vond ik ontroerend mooi om te zien. Je ziet er stralend uit. De reis moet een enorme belevenis voor je zijn. Alleen het steeds afscheid moeten nemen van je mede hulpverleners/reisgenoten moet niet altijd even leuk zijn. Maar ja er komen weer nieuwe vrijwilligers bij. De natuur in Mozambique moet fantastisch zijn. Wij zijn daar nooit geweest. Wel in veel andere Afrikaanse landen. In Nederland is het weer een beetje druilerig/mistig met een graad of 8. Dus de schaatsen kunnen in het vet blijven. Thea en ik gaan regelmatig naar het theater Carré of naar de bioscoop. De prachtigste films hebben wij gezien. Gisteren 11 november was er in Utrecht een hele leuke kerstmarkt in de Twijnstraat te Utrecht.

Lieve groeten en kus,
    opa & oma Peter & Thea

• 12 December 2016 - 20:26

Dominic:

Hoi Joyce,
    Leuk bericht en prachtige foto's. Wat een ervaring moet het zijn voor je.
    Geniet er van, het duurt niet lang meer en dan komen we.
    groet
    Do

• 17 December 2016 - 16:15

AV/GB:

Lieve Joyce,
    We volgen je avonturen en bezigheden op de voet! Zo te lezen doe je ontzettend veel ervaringen op. Je foto's slaan we op in onze PC want ze zijn erg de moeite waard.
    We wensen je een gezonde en interessante verdere periode toe en alvast bij voorbaat veel plezier tijdens het bezoek van je moeder en Do.
    Liefs van oma en opa Attie&Gerard

• 25 December 2016 - 14:41

Bert:

Hallo Joyce,

Fantastische verhalen en wat moet het geweldig zijn voor jou, het lijkt me behoorlijk eng
    met al die wilde dieren. Je maakt wel wat mee zeg ?
    Met veel aandacht zitten we jou verslagen te lezen en wachten weer met smart op de volgende.

We wensen jou hele fijne Kerstdagen en alvast een gelukkig Nieuwjaar

Geniet er van en leuk dat over een paar weken je moeder en Do bij je zijn

groetjes Oma en Bert

• 26 December 2016 - 11:34

Gerard:

Hallo Joyce,
    Wat een leuke filmpjes mochten we ontvangen waarop ook de kerstsfeer bij jullie groep mooi te zien is.
    We hopen en wensen dat je/jullie een prettig kerstfeest hebben/hadden al ben je ver van huis.
    Nieuwsgierig zijn we alweer naar je komende (zesde) reisverslag.
    Liefs, oma en opa AV&GB

• 01 Januari 2017 - 16:40

Peter:

Ha Joyce, Eindelijk heb ik de tijd gevonden om je reisverslagen te lezen en je prachtige foto's te bekijken. Wat een toffe ervaring maak jij mee zeg! Je mag je zelf gezegend prijzen dat je dit kunt doen. Hier hebben we de jaar wisseling achter de rug en heb ik samen met Lotte en Florent vanaf onze vlonder de nieuwjaarsduik gedaan. Het was erg koud kan ik je melden. Maar na een lekkere hete douche en een kom zelf gemaakte kippensoep kregen we weer kleur op de wangen. Ik hoorde dat 11 januari mams en paps langs komen bij jou. Daar kijken ze erg naar uit en jij ook lijkt me. We blijven je volgen. Toedeloe en alle liefs van Miriam, Lotte, Rutger, Florent, Sophie en mij !!

groet,
    Peter