De eerste week in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Joyce Versteeg - WaarBenJij.nu De eerste week in Swaziland - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Joyce Versteeg - WaarBenJij.nu

De eerste week in Swaziland

Blijf op de hoogte en volg Joyce

04 December 2016 | Swaziland, Mbabane

Nu is het tijd voor het échte werk in Swaziland. Deze week gaan we meewerken aan veel verschillende projecten. Er zijn altijd twee projecten per dag, in de ochtend en in de middag. Daar zit een pauze tussen van ongeveer 12 tot 2 uur.

De eerste dag, maandag, was een regenachtige dag. Het regende zelfs zo hard dat ons eerste project in de ochtend niet door ging. We zouden sportactiviteiten doen bij een NCP (Neighbourhood Care Point). Veel kinderen zouden namelijk niet op komen dagen en de zandwegen zijn dan onbegaanbaar, dus wij kunnen er dan ook niet komen. In de middag hebben we een weeshuis bezocht; het Motshane Hope House. Er wonen daar 19 kinderen die geen ouders meer hebben of die misbruikt zijn. Ook komen elke dag 150 kinderen na school eten halen bij hun soup kitchen.

Ook dinsdag was het zo slecht weer dat we de sportactiviteiten niet konden doen in de ochtend. In plaats daarvan gingen we met Cecilia mee naar de NCP waar zij lesgeeft. De kinderen waren dolenthousiast om ons te zien. De leeftijd ligt daar tussen 4 en 6 jaar oud. Ik vond het erg leuk om de kinderen te helpen met hun opdrachten en met ze te spelen tijdens de lunchpauze.

Woensdag hadden we eindelijk een warme en droge dag! Dit keer konden we dus wel mee doen met de sportprogramma’s met de schoolkinderen. We hebben de hele ochtend gedanst, gezongen en gespeeld. In de middag konden we een verfrissende duik nemen in het zwembad van de Lodge. Na de lunchpauze zijn we naar Homework Club gegaan. Dit is opgericht door All Out Africa. De kinderen gaan hier na school naartoe om huiswerk te maken. Wij helpen ze daar met opdrachten. In de avond zijn we met zijn allen naar de film gegaan.

Nog één warme dag, en dan zal de temperatuur weer dalen. Vandaag dus nog maar even genieten! Deze ochtend deden we Building. We werden naar een NCP gebracht waar een nieuw gebouwtje werd gemaakt. De bakstenen die we gebruikten waren van modder, en we moesten zelf cement maken. Het was heel zwaar werk, zo in de brandende zon. Ik ben er ook achter gekomen dat bouwen niet helemaal mijn ding is. De duik in het zwembad tijdens de middagpauze was welverdiend!

We zouden vandaag ook gaan bouwen, maar in plaats daarvan zijn we naar een andere NCP gegaan waar ze een landbouwveldje hadden. Daar hebben we het hele veld omgeploegd (zonder machine!!!). Over 3 maanden kunnen ze daar nu mais eten. Voor het weekend zullen we naar een ander deel van Swaziland gaan. Daar blijven we één nacht slapen en we gaan daar ziplinen!

• 04 December 2016 - 14:55

Gonny:

Leuk Joyce. Veel plezier daar.